Dėl stovėjimo aikštelių saugumo

Lietuvos Aukščiausiasis teismas yra ne kartą išaiškinęs, kad vežėjas turi imtis visų reikiamų priemonių kroviniui išsaugoti, be kita ko, ir pasirinkti saugią vietą sustoti. Dažnu atveju transporto priemonės palikimas neaptvertoje, nesaugomoje, blogai apšviestoje aikštelėje gali lemti, jog transporto priemonė bus apvogta. Kaip nurodoma TAPA (angl. Transport Asset Protection Association) tyrimo dokumente, vien 2018 m. kovo mėn. buvo užregistruotos 161 transportuojamų krovinių vagystės visoje Europoje. Dauguma vagysčių – net 74 proc. – įvykdytos, kai transporto priemonės buvo paliekamos nesaugomose stovėjimo aikštelėse. Tad akivaizdu, jog saugomos stovėjimo aikštelės pasirinkimas gali padėti sumažinti vagystės tikimybę.

Tam tikrose situacijose, kai, tarkim, aplink saugomų stovėjimo aikštelių nėra ir pasibaigia vairuotojo darbo laikas, saugomos stovėjimo aikštelės suradimas gali būti sudėtingas. Todėl, siekiant padėti vairuotojams ieškoti saugių stovėjimo aikštelių ir tinkamai laikytis kitų, darbo ir poilsio laiko režimą reglamentuojančių taisyklių, Tarptautinė kelių transporto sąjunga (IRU) kartu su Tarptautiniu transporto forumu (TTF) sukūrė sistemą „TRANSPark“ – internetu veikiančią programą, kuri nustato transporto priemonės buvimo vietą ir pagal ją suranda arčiausiai esančias saugias stovėjimo aikšteles. Šioje sistemoje aikštelės reitinguojamos pagal jų saugumo lygį, žymimą spynos simboliu. Kuo aukštesnis stovėjimo aikštelės saugumo lygis, tuo daugiau spynos simbolių pažymėta, daugiausia gali būti pažymėti penki spynos simboliai.

Vienas spynos simbolis reiškia, kad aikštelė pažymėta atitinkamais kelio ženklais, apšviesta, lengvai prieinama. Du spynos simboliai reiškia, jog stovėjimo aikštelė yra aptverta arba stebima vaizdo kameromis, aikštelės darbuotojai reguliariai tikrina aikštelės saugumą. Trys spynos simboliai reiškia, jog stovėjimo aikštelė yra aptverta ir stebima vaizdo kameromis, taip pat į aikštelės teritoriją gali patekti tik jos naudotojai arba darbuotojai. Keturi spynos simboliai reiškia, kad stovėjimo aikštelės prižiūrėtojai ir darbuotojai yra tinkamai apmokyti, jog užtikrintų saugumą stovėjimo aikštelėje, taip pat transporto priemonės ir vairuotojai yra registruojami. Penki spynos simboliai reiškia, jog aikštelė saugoma visą parą, aikštelėje naudojamos specialios sistemos, kurios saugo nuo įsibrovimo.

Renkantis stovėjimo aikštelę per „TRANSPark“ programą svarbu turėti omenyje ir tai, kas atliko aikštelės saugumo vertinimą. Pirmiausia stovėjimo aikštelės saugumo vertinimą gali atlikti įmonė, turinti teisę vertinti stovėjimo aikštelių saugumą. Būtent toks vertinimas laikomas objektyvesniu, tad vežėjai turėtų teikti prioritetą tokio pobūdžio vertinimui. Antra, stovėjimo aikštelės saugumą gali įvertinti ir pats aikštelės savininkas, paprasčiausiai užpildydamas paraišką internetinėje svetainėje. Akivaizdu, kad aikštelės savininko vertinimas gali būti mažiau objektyvus.

Net ir pasirinkus aukščiausio saugumo lygio aikštelę egzistuoja tam tikra krovinio praradimo rizika, todėl vežėjas turėtų iš anksto numatyti ir įvertinti galimas grėsmes, galinčias kilti vežant krovinį, bei imtis visų įmanomų priemonių krovinio paradimo rizikos veiksniams pašalinti ar krovinio praradimo rizikos laipsniui sumažinti.

Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (toliau – LAT) yra išaiškinęs, kad reikalavimas laikytis darbo ir poilsio laiko režimo yra imperatyvus ir jo pažeidimo atveju vežėjo veiksmai galėtų būti prilyginami tyčiniams CMR konvencijos 29 straipsnio prasme. Tai reiškia, kad vairuotojui negali būti tiesiog nurodoma sustoti saugumo kriterijus atitinkančioje stovėjimo aikštelėje, nes tam tikrais atvejais tokios aikštelės aplinkui gali tiesiog nebūti. Vienoje iš bylų LAT nurodė, kad reikalauti iš vairuotojo sustoti tik saugumo reikalavimus atitinkančioje aikštelėje nėra realu, protinga, sąžininga ir proporcinga, kai iš anksto vairuotojui nėra duodamos nuorodos į konkrečias stovėjimo aikšteles. Kitaip tariant, prieš pradedant maršrutą transporto įmonė turi vairuotojui nurodyti konkrečias aikšteles, kur jis turėtų sustoti. Tokios stovėjimo aikštelės turi būti pasirenkamos atsakingai bei protingai, atsižvelgiant į darbo ir poilsio laiko režimą. „TRANSPark“ programos naudojimas ir turėtų padėti pasirinkti tinkamą stovėjimo aikštelę, planuoti sustojimo poilsiui, transportavimo maršrutą.

Jei krovinys pavagiamas iš pakankamai saugios stovėjimo aikštelės, toks aikštelės pasirinkimas gali lemti, kad atlygintinos žalos dydis bus ribojamas arba, priklausomai nuo aikštelės saugumo lygio, vežėjas bus atleistas nuo atsakomybės. Aikštelės, pasižyminčios itin aukštu saugumo lygiu, pasirinkimas galėtų būti vertinamas kaip aplinkybė, jog vežėjas buvo maksimaliai atsargus ir rūpestingas bei buvo ėmęsis visų įmanomų saugumo priemonių realioms ir veiksmingoms kliūtims neteisėtam jo vežamo krovinio užvaldymui sudaryti.

Apibendrinant galima teigti, kad iš anksto kelionės maršruto planavimas, saugios stovėjimo aikštelės pasirinkimas gali apsaugoti transporto priemonę bei krovinį nuo praradimo, o krovinio vagystės atveju rūpestingas aikštelės pasirinkimas gali padėti vežėjui išvengti atsakomybės už krovinio praradimą arba ją apriboti tuo pagrindu, kad vežėjas padarė viską, ką galėjo tokiomis aplinkybėmis padaryti būdamas itin atsargus ir rūpestingas.

Žymos: , ,

Lietuvos Aukščiausiasis Teismas keičia praktiką dėl vežėjų atsakomybės pagal „vienintelę sutartį“ (kai pervežimas vykdomas paeiliui kelių vežėjų)

CMR konvencijos VI skyriaus („Nuostatos, susijusios su vežimais, kuriuos paeiliui vykdo keli vežėjai“) 34 straipsnyje įtvirtinta, kad jeigu vežimą, kurio sąlygas nustato vienintelė sutartis, vykdo paeiliui keli vežėjai, tai kiekvienas iš jų atsako už visą vežimą, o antrasis ir kiekvienas kitas vežėjas, perimdamas krovinį ir važtaraštį, tampa sutarties dalyviu tokiomis sąlygomis, kurios nurodytos važtaraštyje. CMR […]

Plačiau

Vykdomos sutarties modifikavimas teismo tvarka

Sutarties laisvės principas reiškia, kad šalys laisvos spręsti ne tik dėl sutarties sudarymo, jos sąlygų nustatymo, bet ir dėl sudarytos sutarties vienos, kelių ar visų sąlygų pakeitimo visam sutarties galiojimo terminui ar tam tikram laikui. Sutarties sąlygų pakeitimas, kaip ir jos sudarymas, gali būti atliekamas tik laisva valia sudarytu šalių susitarimu. Tačiau tam tikrais atvejais […]

Plačiau

Naujasis Juridinių asmenų nemokumo įstatymas kreditorius verčia būti budriais

2020 m. sausio 1 d. įsigaliojęs Juridinių asmenų nemokumo įstatymas griežtai nustato nemokumo procedūrų terminus, jų skaičiavimo tvarką, todėl nemokumo (bankroto, restruktūrizavimo) procesai turėtų vykti sklandžiau ir operatyviau.

Plačiau
Žemėlapis